De Taalronde
Een taalronde is een doordachte opbouw van taalwerkvormen, waarbij alle taaldomeinen in samenhang aan bod komen: vertellen, luisteren, schrijven, lezen en taalbeschouwing. Het belangrijkste uitgangspunt is: ieder kind heeft iets te vertellen. Vanuit betrokkenheid en de behoefte om ervaringen te delen, komen kinderen tot het schrijven van rijke, persoonlijke teksten.
Tijdens de workshops gaan de leerkrachten zelf kort delen van een taalronde ervaren. Er wordt toegelicht hoe de werkvormen van de taalronde bijdragen aan de taalvaardigheid van leerlingen en aansluiten bij verschillende taaldoelen. Ook is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Deze taalronde wordt verzorgd door Mathilde Wassenaar.
(Docent taaldidactiek pabo Hanzehogeschool en nascholing + taalconsulent).
Taal leren door taal te gebruiken. Door werkvormen en methodieken in te zetten waarbij je taal nodig hebt om te communiceren, om een onderwerp uit te diepen of om jezelf te uiten, probeer ik als docent taaldidactiek op de pabo en bij de nascholing van leerkrachten het taalonderwijs op een andere manier in te richten dan met invullesjes, rijtjes lezen en vragen maken bij een tekst. Want behalve dat dit weinig motiverend is voor leerlingen én hun leerkrachten, leren ze hier weinig van. Starten vanuit een noodzaak om iets te willen vertellen, een tekst te lezen of zelf een tekst te schrijven levert mooi en zinvol onderwijs op, waarbij leerlingen trots zijn op hun werk en enthousiast worden om het nog beter te maken. Juf, dit voelde helemaal niet als een taalles!*
*Reactie na een gastles in een groep 7. En niets aan toe te voegen.