CBS Koning Willem Alexander
Waar staan wij voor?
We zijn een christelijke school met een open karakter en een warm en groot hart voor kinderen.
Wij willen dat onze leerlingen op onze christelijke basisschool zich gezien, gekend en geliefd voelen.
“Ik zie je, ik ken je en ik geef om je!”.
Wij willen dat ze maximaal worden uitgedaagd om zich cognitief en sociaal-emotioneel te ontwikkelen binnen hun mogelijkheden tot maatschappelijke burgers.
Het kind staat centraal
In ons onderwijs staat het kind centraal. Wordt het kind hier beter van?
We praten op onze school niet over kinderen. We praten met kinderen.
Wat heeft het kind zelf nodig om zich optimaal te ontwikkelen.
Eigenaarschap is daarbij het kernwoord. Met eigenaarschap bedoelen we dat leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben, dat ze hun eigen doelen kunnen stellen. We begeleiden hen hier stap voor stap in binnen de jaren in het basisonderwijs dat ze bij ons zijn. Ze hebben invloed op wat ze leren en waarom? Leerlingen denken zelf na. Hun betrokkenheid wordt groter, hun invloed wordt groter. Ze dragen daarnaast zelf de consequenties van keuzes die ze maken. Leerlingen ervaren hierdoor succes en groeien in mate van zelfstandigheid.
Voor sommige leerlingen op onze school is het lastig om eigenaar te zijn. Ze hebben liever dat de leerkracht zegt wat er moet gebeuren. Ze hebben extra ondersteuning en begeleiding van ons nodig om daarin vaardiger te worden. Stapje voor stapje groeien deze leerlingen ook!
Organisatie van ons onderwijs
We willen met ons onderwijs aansluiten bij en omgaan met de verschillen die er tussen kinderen zijn. Om die reden heeft de school gekozen om binnen de klassikale onderwijsvorm de kinderen veel zelfstandig te laten werken zodat we met ons aanbod in kunnen spelen op de verschillende niveaus en leerstijlen. Leerlingen werken aan groepsdoelen en aan eigen leerdoelen. Dit staat vanaf groep 4 -8 in een weektaak. We bieden uitdaging, prikkelen de nieuwsgierigheid en bevorderen het samenwerken. De leerkracht neemt daarom tijd en ruimte om kinderen van verschillende niveaus verder te helpen.
Gericht op resultaat
Een duidelijke klassenorganisatie, een heldere, gerichte instructie en het effectief didactisch handelen van de leraren staan borg voor een optimaal gebruik van de beschikbare onderwijstijd en leerrendement.
Op schoolniveau zijn duidelijke leerstofafspraken gemaakt en de leerlingen worden hoogfrequent getoetst en geobserveerd om zicht te houden op de cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling.
Onderwijskwaliteit
Op het niveau van de leerlingen streeft de school naar gewenste en stabiele tussen- en eindopbrengsten van met name lezen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen en rekenen. De schoolorganisatie is erop ingericht ertoe bij te dragen dat de leerkrachten zich op doelgerichte en effectieve wijze kunnen inzetten om gericht aan de opbrengsten te werken. Leerkrachten richten zich op de analyses van toetsten en het opstellen en uitvoeren van planmatige ondersteuning.
Leerkrachten zijn zich bewust van de tussen- en einddoelen. Voor leerlingen met een aangepast programma is er een lange termijn doelstelling te formuleren die verwerkt is in concrete tussendoelen. We spreken dan van een ontwikkelingsperspectief. De interne begeleiding is in staat op adequate wijze het onderwijsproces te ondersteunen met handelingsadviezen en helpt de leerkrachten met het evalueren van inzet en resultaat. De schoolleiding legt klasbezoeken af om de leerprocessen in de groepen te kunnen volgen. Tweejaarlijks wordt bij ouders, leerlingen en personeel een tevredenheidsonderzoek voorgelegd waarmee de school in beeld krijgt in hoeverre aan verwachtingen wordt voldaan. De uitkomst van de onderzoeken leiden tot bijstelling van de schoolorganisatie.
PBS school (Postive Behavior Support)
PBS: focus op goed gedrag (werken vanuit heldere verwachtingen)
Leerlingen geven de school het cijfer 8,4
Wij geloven dat dat komt vanwege ons pedagogische klimaat die wij als team hebben opgezet met het programma PBS.
PBS is de afkorting van Schoolwide Positive Behavior Support. Een schoolbrede aanpak om gewenst/goed gedrag te ondersteunen/bekrachtigen. Wat doen we op school: Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht vanuit de gemeenschappelijke waarden: Respect, Veiligheid, Zelfstandigheid. Het schoolteam heeft gezamenlijk bepaald welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt.
Gedrag oefenen
De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.
Belonen en aanmoedigen
Om goed gedrag structureel aan te moedigen, heeft de school een beloningssysteem geïntroduceerd dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet.
Pestpreventie (respectvol omgaan met elkaar)
Veel scholen hebben een protocol wat te doen als er gepest wordt op school. Een reactief plan, er wordt gehandeld als er gepest wordt. Op een PBS school als cbs Koning Willem-Alexander werken wij pro-actief. Dat betekent dat wij een pest preventie protocol hebben. Pestpreventie op de PBS wijze leert kinderen pestgedrag te negeren, waardoor een pester zich niet meer stoer zal voelen. Hierdoor neemt de kans op nieuw pestgedrag af. Deze pestpreventie verkleint niet alleen het aantal incidenten van pestgedrag, maar verhoogt ook het aantal gewenste reacties van slachtoffers van pestgedrag.
Een kernonderdeel van PBS is de systematische gedragsregistratie.
Gedragsincidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Het PBS-team van de school weet hierdoor precies wat er gebeurt op en rond de school en wie erbij betrokken zijn. Zo kan gericht actie worden ondernomen. Leerlingen die opvallend veel registraties ontvangen, worden door het PBS-team met aandacht gevolgd. In overleg met de leerkracht wordt bekeken welke ondersteuning nodig is. Op deze manier wordt er snel ingegrepen en kan een risicovolle ontwikkeling voorkomen worden.
CBS Koning Willem Alexander
Directeur Mathilde Lievers
Oude Tilsterweg 2a
9981 JT UITHUIZEN
0595-432136
koningwa@vcpong.nl