CBS De Rank
Iedereen uniek. Samen sterk
“Samen groeien en bloeien op de Rank”
CBS De Rank in Warffum is een christelijke basisschool met een open karakter. We werken op de school met een systeem waarin de leerling zelf eigenaar is van het leren, met kenmerken van zowel Jenaplan- als Daltononderwijs. De school behaalt goede resultaten. Er wordt gewerkt in verticale groepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden op sommige momenten samenwerken en op andere momenten juist weer zelfstandig werken. De school heeft een groot leerplein waar de leerlingen elkaar ontmoeten, maar waar tegelijkertijd in alle rust wordt gewerkt.
Elke ochtend starten de stamgroepen in de kring. De kring is de plaats van ontmoeting, na de ontmoeting vindt er een werkbespreking plaats. Wat gaan we vanochtend leren? Aan het eind van de ochtend vindt er een nabespreking plaats. (Feedback)
De instructiemomenten staan ingedeeld op het bord en de kinderen van groep 4-8 hebben een eigen weektaak met daarop eigen leerdoelen.
In een kleine kring aan de instructietafel geeft de leerkracht instructie aan kinderen en worden er gericht hulprondes gelopen in een rustige en overzichtelijke structuur voor de kinderen.
Ieder kind heeft een kleurige Snappet tablet, die speciaal ontwikkeld is als leermiddel waarmee de kinderen opdrachten uitvoeren en op internet kunnen. Via een dashboard houdt de leerkracht zicht op de vorderingen en herkent wanneer een leerling er even niet uitkomt. Op die manier kunnen alle kinderen op hun eigen niveau en tempo de lesstof verwerken en krijgen ze toch op tijd de hulp die ze nodig hebben. Leerlingen werken op een schooldag 11/2 uur in totaal hieraan.
Meervoudige Intelligentie 4xwijzer
De school heeft alle thema’s voor groep 3-8 aangeschaft, zodat de methode compleet is voor de school.
Achtergrond
- Berust op de 8 MI intelligenties van kinderen.
Kinderen hebben één of meerdere voorkeursintelligenties
(kijk voor meer informatie bij theorie van Howard Gardner) - Woordknap, rekenknap, beweegknap, mensknap, zelfknap, muziekknap, natuurknap, beeldknap
Vierxwijzer is een methodiek die helpt gericht onderwijs te geven aan leerlingen voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur (creativiteit) met daarnaast integratie van samenwerking, zelfregulatie, werkhouding etc.
Vanaf groep vier werken de leerlingen aan de hand van een weektaak en een eigen portfolio. En dat nemen ze heel serieus. Het schoolteam en ouders zien dat deze manier van werken resulteert in zichtbaar nieuwsgierige leerlingen, die eigenaar zijn van wat ze leren en er de noodzaak van inzien. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn waarden die bij de school voorop staan. Dit zijn geen containerbegrippen. Onze waarden zijn zichtbaar in wie we met elkaar zijn op school en daar zijn we op aanspreekbaar. De school vindt het belangrijk dat kinderen sterk in hun schoenen staan als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
Wat de Nederlandse pedagoog Langeveld verwoordde past bij onze kijk op kinderen. Als opvoeder help je het kind totdat hij het zelf kan en dan laat je het kind los. Niet “pamperen”. Het kind kan zich daarom trots voelen op wat het zelf bereikt. Het kind voelt zich echt trots als het dit zonder de opvoeders heeft bereikt. Het is belangrijk dat kinderen leren incasseren en om leren gaan met vreugde en teleurstellingen. Dit past bij wat Vygotsky verwoordt en bedoelt met “de zone van de naaste ontwikkeling”, leren ligt altijd binnen de mogelijkheden van kinderen en ze worden uitgedaagd, zodat ze het doel uiteindelijk kunnen behalen.
Eigenaarschap en zelf verantwoordelijk zijn voor wat je doet, zegt en leert.
Eigenaarschap en zelfverantwoording zijn met elkaar verweven.
Kijk voor meer informatie op onze website.
CBS De Rank
Directeur Ciska Sikkema
De Volle Handt 1
9989 DC WARFFUM
0595-423759
derank@vcpong.nl