Techniek en ICT
Techniek maakt nieuwsgierig en stimuleert kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. Dit is een wezenlijk onderdeel van onze visie op ervaringsgericht onderzoekend onderwijs.
In alle groepen wordt ICT ingezet ter ondersteuning van de basisvakken en om kinderen om te leren gaan met verschillende divices. De techniektorens worden in alle bouwen ingezet om leerlingen uit te dagen met uiteenlopende technische vraagstukken. Daarnaast zijn we in het schooljaar 2018-2019 begonnen met het uitwerken van een doorlopende leerlijn op het gebied van digitale geletterdheid. Hierin krijgen de onderdelen ICT-basisvaardigheden, Programmeren en computational thinking, Informatievaardigheden en Mediawijsheid voor alle bouwen een plaats.
We hebben bee-bots, blue-bots en een 3d printer die gebruikt worden door de leerlingen.
Zo sluiten we aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden en lopen we vooruit op het nieuw curriculum waarin deze onderdelen vanaf 2021 verplicht worden. We vinden het belangrijk dat deze vaardigheden een plek krijgen in ons onderwijs. Niet als doel op zich, maar binnen een geïntegreerd aanbod.