Kunstkabinet
Visie Cultuuronderwijs
Cultuureducatie past bij de vorming van het kind en heeft daarom een vaste plaats in ons onderwijs. Het levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het waarnemen, de taalontwikkeling, de denkontwikkeling, de ontwikkeling van de oriëntatie in de tijd en in de ruimte, de persoonlijke ontwikkeling, de sociaal/emotionele ontwikkeling en de kunstzinnige ontwikkeling. Wij willen cultuureducatie laten verweven met de 21e eeuwse vaardigheden waarbij wij kinderen leren kritisch en creatief te denken, leren samenwerken, probleemoplossend leren denken, zelfregulerend te zijn en leren gebruikmaken van ict-middelen. Tijdens cultuureducatie worden de verschillende Meervoudige intelligenties van de kinderen ontwikkeld en benut.
Vanuit de Kerndoelen hebben wij de volgende doelen opgesteld:
Het zelfvertrouwen van het kind ontwikkelen en de aansluiting bij de ‘wereld ver weg’ bevorderen door het kind meer inzicht en kennis van zijn eigen omgeving te geven.
Bevorderen van het verantwoordelijkheidsgevoel. Het leren met respect omgaan met hun erfgoed en zich als een verantwoordelijk lid van de maatschappij te gedragen. Met name tijdens excursies worden de leerlingen hierop aangesproken.
Door de variatie in activiteiten tijdens de projectweken worden meerdere intelligenties ontwikkeld en benut.
De cognitief zwakke kinderen krijgen meer gelegenheid om zich te manifesteren.
Het leren door ontdekken en ervaren en het hierdoor optimaliseren van de betrokkenheid van de leerlingen.
Het ondersteunen van de sociale ontwikkeling door activiteiten als individu maar ook als groep te laten doen. Het versterken van de relatie met de ouders door presentaties aan het eind van projecten.
Geïntegreerd in de doelen zijn de kenmerken van de 21e eeuwse vaardigheden die in de afbeelding zijn weergegeven. Deze vaardigheden worden deels ingezet als werkvormen bij lessen als:
- Drama, waarbij vaardigheden als communiceren, samenwerken, creatief denken en probleem oplossen een rol spelen;
- Kunst, waarbij creatief denken, kritisch denken rekening houden met verschillende culturen een belangrijke rol spelen;
- 4xWijzer, alle vaardigheden worden benut;
- Erfgoed, waarbij kinderen leren rekening te houden met hun omgeving en culturele verschillen. Ze leren wat hun eigen rol in het erfgoed is (zelfregulering) en hoe ze deze vorm geven.
De school heeft het Kunstkabinet binnen de school voor groep 1 -8. Leren kijken, reflecteren en creëren.
Het KunstKabinet biedt een hoogwaardige doorlopende leerlijn voor kunst- en erfgoededucatie in de klas. Complete, direct inzetbare, hoogwaardige kunstlessen op de basisschool. De leerlingen leren alles over de grote kunststromingen, grote kunstenaars en over de diverse technieken die worden toegepast in de beeldende kunst en in de podiumkunsten. Daarnaast werkt de school op het gebied van wereldoriëntatie met 4x Wijzer (van Marco Bastmeijer). Een aanpak waarbij de Meervoudige intelligenties centraal staan waardoor de leerlingen leren een thema op verschillende manieren te benaderen. Dit verbreedt hun horizon.