Tekstgrootte

  • Home
  • School
    • Pedagogische visie
    • Visie op identiteit
    • Visie op didactiek
    • Kernwaarden
    • Onze doelen
    • Schooltijden
    • Vakantieregeling
  • Team
    • Leerkrachten
    • Vakleerkrachten
    • Directie en interne begeleiding
    • Externe instanties
  • Nieuws
  • Documenten
  • Contact
    • Adressen
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Identiteit Commissie
    • Peuterspeelzaal Ploentje
    • Centrum jeugd en gezin
    • GGD en CJG
  • Inloggen
Plezier
Groei
Respect
Wereldburger

Onze doelen

Onze doelen: Het school(jaar)plan

Ten minste eenmaal per 4 jaar maakt elke school een schoolplan. Het schoolplan is vooral bedoeld als planmatig sturingsinstrument voor de school zelf. Het plan laat zien waar de school op inzet en hoe de school het onderwijs en het kwaliteitsbeleid vormgeeft. Omdat wij een samenwerkingsschool zijn per augustus 2021, hebben wij een nieuw schoolplan met daarbij behorende doelen opgesteld voor de komende twee schooljaren 2021-2022 en 2022-2023. Hieronder kunt u een samenvatting van onze doelen voor de komende twee schooljaren lezen. *

Een sterk toenemende aandacht voor de sociale ontwikkeling van leerlingen
Met het samenvoegen van twee scholen zijn meerdere gesprekken geweest met leerkrachten, ouders en MR over het pedagogisch klimaat in de nieuwe school. We waren al goede buren, nu zijn we écht samen gegaan. In gezamenlijkheid maken we afspraken over;

  1. wat wij belangrijk vinden op het gebied van sociaal emotioneel leren;

  2. hoe wij ons gedragen;

  3. hoe we een fijn en open leer- en leefklimaat kunnen vormen.

De komende tijd willen wij hier expliciet aandacht aan besteden. Zo zetten we komend jaar in op de implementatie van de methode _ _____, met daarbij behorende teamtrainingen. Daarnaast komt er een stuurgroep Sociaal emotioneel leren die de doorgaande lijn binnen de school gaat borgen en het punt inbrengt tijdens de teamvergaderingen.

Ouders als partners van de school
Goede contacten met ouders vinden wij van groot belang, omdat school en ouders dezelfde doelen nastreven namelijk; ‘De algemeen menselijke en de cognitieve ontwikkeling van (hun) kinderen.’ Ouders zien we daarom als gelijkwaardige gesprekspartners. Wij hanteren verschillende manieren om het oudercontact goed te organiseren. U kunt hierbij denken aan; kijk- en koffieochtenden, ouderavond, informatieavond. In de afgelopen maanden is door Corona het oudercontact voornamelijk digitaal geweest. Met ingang van het nieuwe schooljaar hopen wij u weer in onze school te kunnen ontvangen.

Werken vanuit Dalton visie
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt leerlingen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door opdrachten alleen te maken of met anderen samen. Leerlingen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de leerlingen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. De leerlingen maken eigen keuzes en we laten hen mee denken over hun eigen ontwikkeling. Wij zijn van mening dat wanneer leerlingen eigenaarschap ervaren ze beter tot leren komen. We willen dat leerlingen begrijpen waarom ze iets moeten leren. Daarom gaan we uit van betekenisvol, boeiend en passend onderwijs volgens de kernwaarden van het Dalton onderwijs; Kernwaarden Dalton onderwijs: Verantwoordelijkheid Samenwerking Effectiviteit Zelfstandigheid Reflectie. Het team zal zich dit eigen maken door veel bij elkaar te kijken en af te stemmen in zogenaamde Dalton ontwikkelgroepen (DOP). We zullen hierop ondersteuning krijgen van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). Tijdens ouderavonden en koffieochtenden zullen we ouders meenemen in het Dalton proces.

Anders organiseren van het onderwijs
Aandacht voor toepassen van geleerde in de praktijk. Kennis van buiten naar binnen halen en binnen naar buiten brengen. Wij willen anders georganiseerd onderwijs ontwikkelen voor het aanbod van de wereldoriëntatie vakgebieden (Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur). Hier geven wij thematisch onderwijs (lessen in de vorm van o.a. workshops) een plek. Dit doen we als aanvulling op onze wereldoriëntatie methode Da Vinci. Hoe en in welke mate dit vorm gaat krijgen, dat zal de komende twee jaar duidelijk worden. Dit leest u terug in de uitwerking van de schooljaarplannen.

Navolgbare 1 zorgroute van groep 1 t/m 8 en gedifferentieerde instructie
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. We borgen deze verschillen in o.a.; aanbod, leerkrachtvaardigheden, verwerking en instructie in het programma Klasseplan. Deze registratie is van belang om leerlingen goed in beeld te hebben en houden. Daarnaast is het belangrijk dat de vertaalslag van Klasseplan ook zichtbaar wordt tijdens het handelen van de leerkracht. Hier gaan we komend schooljaar op inzetten. Afstemming tussen de borging en de uitwerking is hierbij het speerpunt.

Borgen van goed onderwijs door middel van kwaliteitskaarten
Door het maken van het schoolplan en de schooljaarplannen, zorgen wij voor een eenduidig beleid t.a.v. de schoolontwikkeling. Goede evaluatie en monitoring is hierbij van belang. Hiermee dragen we zorg voor een goede doorgaande lijn. Om dit te bewerkstelligen hanteren wij kwaliteitskaarten, hierin beschrijven wij gemaakte afspraken en werkwijzen. Op deze manier dragen wij zorg voor een goede kwaliteitscyclus en borging van de schoolontwikkeling.

*Mocht u na het lezen van deze samenvatting meer informatie willen kunt u het schoolplan en het daaruit volgende schooljaarplan bij de directie opvragen. Deze beide stukken bespreken wij inhoudelijk met de medezeggenschapsraad. Deze raad geeft ook zijn instemming op de plannen.


Snel naar

Schoolgids

Jaarkalender

Uw kind aanmelden

Inspectierapport

SWS Noorderlicht

Meijmaweg 9A
9955 VC Rasquert

0595-422704
[email protected]
Directeur: mw. M. Hofman-Zijlema

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools