Vreedzame school
Leren gaat alleen als iedereen zich op school veilig, gehoord, op zijn plek voelt. Het belangrijkste 'instrument' dat we daarvoor in handen hebben is de manier waarop we dagelijks met elkaar omgaan: leerkrachten met leerlingen, leerkrachten onderling, leerlingen onderling, leerkrachten en ouders. Maar naast de dagelijkse omgang besteden we er ook expliciet aandacht aan door gebruik te maken van het programma Vreedzame school. Dit programma beschouwt de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Om dit handen en voeten te geven werken we in school met mediatoren; bovenbouwleerlingen die zijn opgeleid om te bemiddelen als kinderen een conflict met elkaar hebben. De mediatoren helpen om tot een oplossing te komen waar iedereen tevreden over is. Daarvoor gebruiken ze een stappenplan dat ze hebben geoefend in rollenspelen. De eerste opleiding is verzorgd door een medewerker van de Vreedzame school. Vanaf 2022-2023 doen we dat zelf. Danielle van Bolhuis is hiervoor binnen het team de contactpersoon.
In de Vreedzame school staat het voorkomen van pesten niet centraal, maar er wordt wel aandacht aan besteed. Het idee van Vreedzame school is juist om preventief in te zetten op een veilig klimaat in school, waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor elkaar, waardoor pesten niet of zo min mogelijk voorkomt. Als kinderen of ouders toch te maken krijgen met pesten kunnen zij hiervoor altijd terecht bij de eigen leerkracht en bij Riektje Wendelaar, onze vertrouwenspersoon bij pesten.